چرا تناسب اندام باید داشته باشیم؟

by دانستنی های سلامتی in جولای 5, 2019

در محتوای قبلی سایت سلامت فا به موارد همه چیز درباره سلامتی و تناسب اندام که باید بدانید و چگونه سالم تر بمانیم؟ پرداختیم اکنون در مورد چرایی سلامت و تناسب اندام برای شما نوشته ایم در ادامه با ما همراه باشید.

چرا تناسب اندام باید داشته باشیم؟

با وجود این که بهترین ایام برای پرورش اندام که یک عمر به صورت عادت باقی بماند. در ایام کودکی و نوجوانی یعنی تا رسیدن به سنین هیجده و نوزده سالگی است، اما اکثر جوانان اعم از پسر یا دختر معمولا از اوایل بیست سالگی به فکر ایجاد تناسب اندام می افتند. در این مرحله از زندگی شما از نظر جسمانی به مرحله کامل رشد رسیده اید و در اوج نیروی جسمانی خود قرار دارید، اما اگر دوستان و اطرافیان خود را در سنین اواخر بيست و اوایل سی سالگی در نظر بگیرید می خواهید شد که آن تناسب اندام طبیعی شان شروع به ناپدید شدن گذاشته است. کمبود یا تمرینات ورزشی تأثیر خود را نشان می دهد. افزایش وزن بدن، شل شدن ماهیچه ها و کاهش سطح توان از مشخصه های بارز و اشکار فرسایش جسمانی است، این خصوصیات میانسالی در خیلی ها از اواسط تا اواخر بیست سالگی خود را نشان می دهد. متاسفانه بدن ما طوری برنامه ریزی نشده است که بتواند اثرات عدم تحرک را تحمل نماید.

همچنین بخوانید: آموزش ماساژ درمانی با تمرینات کلیدی

از سوی دیگر شیوه مدرن زندگی هم به عدم تناسب اندام کمک می کند. و پیشرفتهای تکنولوژی هم موجب شده است تا از فعالیت های جسمانی روزمره ما کاسته شود که برای بهبود تناسب اندام ما ضروری است. اتومبیل و تلویزیون از عمده وسایلی هستند که موجب شیوه کم تحرکی در زندگی ما می شوند. و به تدریج به استفاده از وسایل تسهیل کننده دیگر زندگی نیز عادت می نمائیم مثل آسانسورها، پله های برقی، خودروهای برف روب و دیگر وسایل کنترل از دور و از دهه ۱۹۸۰ نیز صاحب کامپیوترهای خانگی شدیم. این وسایل پیشرفته موجب می شوند تا کارهای روزمره خودمان را به مراتب آسانتر انجام بدهیم. میکروکامپیوترها نه تنها ما را قادر می سازد تا حساب و کتاب خانه یا حرفمان را حفظ نماییم بلکه با انواع بازی های کامپیوتری و سیر و سیاحت کردن در اینترنت جهانی ساعت ها بدون تحرک سرگرم بشویم. درست است که برای کارکردن با کامپیوتر باید سرعت عمل داشت و کلیدها را به سرعت زد، اما به دلیل ساده و عدم نیاز به صرف انرژی جسمانی زیادتر، کمکی به تناسب اندام نمی کنند. در نتیجه باید از طریق تمرینات ورزشی متناسب منظم این کمبود تحرک را جبران نموده و همزمان از امکانات مدرن زندگی هم بهره مند شد.

پرخوری، نشستن به مدت طولانی و تماشای تلویزیون و تنبلی همگی از ویژگیهای شیوة زندگی کم تحرک هستند. ضمنا امروزه در دوران چشم همچشمی زندگی میکنیم که ما را مجبور میکند  روز به روز از وسایل مدرن تازه تر استفاده نموده و در نتیجه خودمان را تحت فشار هزینه ها قرار بدهیم، از سوی دیگر اعتیاد به سیگار و مواد مخدر دیگر و مشروبات الکلی نیز مزید بر علت می باشند، متاسفانه همه این اعتيادها ضربه های شدید جسمانی وارد نموده و روی سلامتی ما تأثیر منفی مخربی دارند، بنابراین امروزه بیش از هر زمان دیگر در تاریخ بشری نیاز به تمرینات ورزشی محرک داریم.

همچنین بخوانید: چرا باید از کرم مو استفاده کرد؟

بعضی از آقایان و خانم ها احساس می کنند که همین انجام امورات روزمره برای حفظ تناسب آنها کافی است. البته بالا و پایین رفتن های متوالی از پله ها و سراسر روز را در سرکار حاضر بودن، به عنوان یک ورزش کافی به نظر می رسد. اما چنین فعالیت های محدود برای به کار واداشتن کامل ریه ها و قلب کافی و مناسب به نظر نمی رسد. اگر کارهای روزمره تان موجب می شود تا در پایان روز خسته به خانه برگردید، نیاز به جایگزینی انرژی مصرف شده دارید که از طریق تمرینات منظم ورزشی حاصل می شود. به عبارت دیگر محرکهای منظم کل بدن از طریق تمرینات شدید ورزشی حاصل می شود که موجب تقویت و توان جسمانی می شود که از ویژگی های سلامتی است. این کمبودها را نمی توان از طریق نشستن بر سر میزی آن هم به مدت طولانی، تماشای مسابقات ورزشی در تلویزیون، از طریق آسانسور بالا و پایین رفتن، ساندویچ خوردن در دكه ساندویچی و جبران نمود.

چرا تناسب اندام باید داشته باشیم؟

چرا تناسب اندام باید داشته باشیم؟

حالا که مشخص شد عدم تحرک خطر عمده ای برای سلامتی جسمانی می باشد، بعضی از مسئولین پیشنهاد می کند که از تمرینات ورزشی در سطح جهانی استفاده بشود که ارزان ترین دارو به حساب می آید. محققین دارو و درمان، تغذیه، روانپزشکی، فیزیولوژی و امور آموزش های جسمانی همگی باور دارند که انجام تمرینات مناسب و منظم ورزشی برای حفظ فعالیتهای جسمانی و تناسب اندام ضروری است. البته هیچ تعلیم دهنده سلامتی مسئول هرگز اعلام نخواهد کرد که انجام تمرینات ورزشی نوشداروی تمام امراض است. اما همان طور که برای حفظ سلامتی و توانایی های جسمانی خودمان به غذا، استراحت و خواب نیاز داریم، به تمرینات منظم ورزشی نیز نیاز داریم. البته داشتن تناسب اندام به تنهایی کافی نیست، ولی از ابزار تکاملی برای این منظور است و مبنایی برای سلامتی کامل است و ظرفیت هایی را در اختیار ما قرار می دهد تا از زندگی مان لذت ببریم.

 

 راه زندگی

موانع دست یابی به سلامتی خوب و عدم تحرک

  • عدم توانایی برای رفع استرسها و تغذیه نامناسب
  • مصرف الکل و سیگار کشیدن
  • مصرف مواد مخدر

 

تناسب اندام چیست؟

اکثر متخصصین تناسب اندام را به معنی انجام کارهای روزمره (کار و بازی بدون اینکه خسته و فرسوده بشویم می دانند و علاوه بر اینها مقداری انرژی ذخیره برای موارد اضطراری هم باقی داشته باشیم. این تعریف با شیوه زندگی مدرن ما مناسب نمی باشد. با این نوع تعریف تقریبا می توان همه را جزو تناسب اندامها طبقه بندی نمود. مثلا یک بانکدار، یک تاجر یا یک محصل هم احتمالا بتوانند تکانی به خود داده چند قدمی بدوند تا به اتوبوس برسند. از پله های طبتدای بالا بدوند تا به موقع به جلسدای برسند، یا در توپ بازی های آخر هفته شرکت نمایند. با وجود اینها وقتی گزارشات اخیر پزشکی در رابطه با تأثیرات منفی عدم تحرک در روی سلامتی و سالم بودن ما بر ملا می شود، آن را قبول نمی کنیم.

عدم تحرک – مشکل عمده سلامتی از عدم تحرک به عنوان خطر اصلی برای بیماریهای قلب و عروق شناخته شده است. طبق گزارشات انجمن قلب آمریکا، این کشور بالاترین میزان مرگ و میر ناشی از امراض قلبی در جهان را دارا می باشد. مقایسه نتایج تحقیقات کالبد شکافی بین جوامع پیشرفته با کشورهای کمتر توسعه یافته موجب شگفتی مسئولین امر گردیده و آنها را به این شک انداخته است که نکند موجب این همه مرگ میر در کشورهای غربی ناشی از نوع تغذیه، پایین بودن سطح فعالیت های جسمانی و شیوه زندگی باشد که خطر مرگ و میر ناشی از امراض قلب و عروق را بالا برده است.

علاوه موارد بالا مردان و زنان کشورهای پیشرفته در حد کامل تناسب اندام نیز قرار ندارند. خیلی ها به انجام حداقل تمرینات ورزشی قانع می شوند. مطالعات فیزیولوژیکی به عمل آمده در ایالات متحده آمریکا مرتبا به این نتایج می رسند. تحقیقات دراز مدت نشان میدهد که با بالا رفتن سن و سال، سطح تناسب اندام نیز پایین می آید. اما همین تحقیقات نشان می دهند که می توان این فرایند را با انجام تمرینات ورزشی مرتب سه تا پنج روز در هفته تغییر داد. این عدم تناسب اندام نتیجه شیوه غیر فعال زندگی است که موجب سستی و تنبلی می گردد. علاوه بر این ها، مصرف غذاهای پرچربی و کلسترول دار و شکر به کاهش سلامتی و از تناسب افتادن اندام ماها کمک می کند. و در خیلی از موارد چنین نحوه خورد و خوراک که دارای کالری بالایی هستند تبدیل به لایدهای چربی ناخواسته در بدن ما می شوند. به هر حال به کار بردن یک برنامه منظم تمرینات ورزشی برای حفظ تناسب اندام که به خوبی طرح ریزی شده و به طور منظم به مورد اجرا گذاشته شود، می تواند تأثیرات مخرب زندگی در جوامع کاملا پیشرفته و مدرن کامپیوتری شده را خنثی نماید. مسلم است که برای کار در یک جامعه به کلی تکامل یافته نیازی به تناسب اندام کامل نخواهید داشت. اما برای حفظ تناسب اندام و سالم بودن نیاز است که تمرین ورزشی منظم انجام بدهید

شرح تناسب اندام

منظور از تناسب اندام یعنی توانایی قلب، عروق، ششها و ماهیچه ها که بتوانند در سطح بالا کار نمایند. و منظور از سطح بالا یعنی میزان سلامتی لازم برای اجرای وظایف روزانه و مشارکت در فعالیتهای تفریحی به صورت راحت و با نشاط، سطح بالای تناسب اندام سبکی از زندگی را می طلبد که شخص فاقد تناسب اندام نمی تواند از آن لذت ببرد. برای به وجود آوردن تناسب اندام نیاز به تلاش و فعالیت تمام اعضاء بدن دارد. همان طوری که کمی بعد در همین کتاب فرا خواهید گرفت، باید کمی به هن و هن بیافتید. البته منظورم این نیست که در اثر تمرینات طاقت فرسا خودتان را هلاک نمایید. بلکه منظور این است که با در نظر گرفتن حد توانایی های خودتان فعالیت بکنید. به هر حال خواهید دید که عرق ریختن تان در نهایت مثمر ثمر خواهد شد.

همچنین بخوانید: ۸ نکته مهم برای مراقبت کردن از موها در دوران بارداری

آنهایی که از نظر جسمانی متناسب هستند، خوش تیپ جلوه می کنند، احساس خوبی می کند و صاحب تنی سالم برای یک زندگی کامل و پرنشاط می باشند. داشتن توان بالا، کارآیی ماهیچدها و تاب و توان نه تنها برای مواقع اضطراری لازم است بلکه برای زندگی روزمره و با جنب و جوش پر نشاط نیز ضروری می باشد.

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *