چگونه سالم تر بمانیم؟

by دانستنی های سلامتی in جولای 5, 2019

در محتواهای قبلی سایت سلامت فا به مساله همه چیز درباره سلامتی و تناسب اندام که باید بدانید

پرداختیم که میتوانید مطالعه کنید. همچنین شما میتوانید در مورد سلامتی چشم هایتان در سایت جراحی چشم بخوانید.

چگونه سالم تر بمانیم؟

سلامتی و سالم بودن

اخيرا متخصصین امر سلامتی را به صورت درجه بندی شده بیان نموده اند. (به نمودار شماره ا مراجعه کنید) زنجیره پیوسته سلامتی و سالم بودن شمایل گسترده سلامتی کاملا سالم بودن تا مرگ و کاملا ناسالم بودن را به نمایش می گذارد. با این حساب شما خود را در کدام درجه از این نمودار قرار می دهید؟ خیلی از مردم پاسخ می دهند. خوب یا من حالم خوب است؟ اگر شما مریض نشده و یا اخیرا به دکتری مراجعه نکرده باشید به احتمال زیاد پاسخ خواهید داد که سالم هستید.

در واقع اکثر مردم احساس می کنند که اگر قادر به انجام کارهای روزمره خود هستند، پس در وضعیت خوبی قرار دارند. به عبارت دیگر، مریض نمی باشند. چنین اشخاصی در روی نمودار سلامتی و سالم بودن معمولا در حد وسط قرار می گیرند. یعنی با زندگی کنار می آیند. البته چنین اشخاصی مریض نیستند و ممکن است سالم هم به نظر برسند. اما نمی توانند سالم سالم هم محسوب بشوند. اما در حد بالای سلامتی و سالم بودن بیش از با زندگی کنار آمدن، بیش از قادر به شرکت نمودن در کلاس ها، انجام ورزش های تفریحی یکی دو بار در هفته حاضر شدن در سر کار عادی روزمره و مشارکت نمودن در فعالیتهای اجتماعی معنی می دهد. یعنی فعالیت جسمانی مرتب داشتن، بدطور مناسب تغذیه نمودن، خواب خوب و کافی داشتن، و با نشاط و روحیه دار زیستن است. اگر خود را به سلامتی حد متوسط یا با زندگی کنار آمدن قانع بکنید و ادامه بدهید، درست است که کشنده نمی باشد، اما زیستن در این حد شما را از شانس دست یابی به حداکثر سلامتی و سالم بودن محروم می نماید. به عبارت دیگر عادت نمودن به عادات ناسالم به مدت طولانی موجب می شود تا آدمی آن را سالم و خوب تصور نماید. مهم تر از آن بدون در نظر گرفتن سن و سال و موقعیت فعلی شغلی، آنهایی که در محدوده خنثی نمودار سلامتی و سالم بودن زندگی می کنند. از حداکثر توان زندگی خود بهره مند می شوند. و نکته مهم در همین جاست، چیزی را که خیلی از مردم به عنوان یک زندگی خوب و سالم پذیرفته اند، به مراتب پایین از آن حد است که می تواند یا باید باشد.

چگونه سالم تر بمانیم؟

چگونه سالم تر بمانیم؟

مراکز کنترل بیماری ها در ایالات متحده آمریکا اخیرا اعلام نموده اند که رفتار سالم اشخاص دلیل عمده ای برای روحیه و خصوصیات اخلاقی آنهاست. به عبارت دیگر، سبک زندگی شما تعین کننده زمان فوت شماست. (به نمودار شماره ۲ مراجعه کنید و گزارش جراحان عمومی در ماه جولای ۱۹۹۶ حاکی از آن است که برای سالم بودن و حفظ سلامتی باید فعالیت های منظم و مرتب جسمانی را ادامه داد. در آن گزارش آمده است که بین عدم تحرک و خطر ابتلا به بیماریها رابطه نزدیکی وجود دارد. در حقیقت این گزارش عدم تحرک کافی را مشکل عمده در سطح ملی اعلام کرده است. دکتر آدری منلی، سرپرست تیم جراحان در این گزارش می گوید: این گزارش فراتر از اعلامیه علمی می باشد و مردم را به اقدام جدی در این رابطه فرا می خواند تا بدین وسیله از مشکلات ناخواسته بکاهند که ناشی از شیوه کم تحرک زندگی است. لذا امید می رود این گزارش به جنب و جوش مردم و ایجاد تناسب اندام در جای جای دنیا یاری نماید.

همچنین بخوانید: 9 نشانه ی سرطان تخمدان که هر زن باید بداند

امروزه بیش از هر زمان دیگر در پیش گرفتن شیوه های خوب سلامتی که از طریق تمرینات ورزشی، تغذیه مناسب و استراحت خوب حاصل بشود، مورد نیاز است، و برای افزایش سلامتی لازم است همگی در فکر تغییر شیوه غیر اصولی زندگی مان باشیم نه این که طبق معمول به داروهای مدرن جهت حفظ سلامتی متکی باشیم. به خاطر داشته باشید که سلامتی ناشی از عواملی چون جسمانی، ذهنی، عاطفی، روحی و اجتماعی می باشد، و علیرغم این که نمی توانید همه این عوامل را زیر کنترل خود داشته باشید که تضمین کننده سلامتی هستند، اما می توانید مسئولیت تمرین و رفتارهای ضامن سلامتی را به عهده بگیرید. وقتی اولین جلد این سری از محتوا ها از زیر چاپ بیرون آمد، ما تمرینات ورزشی را به عنوان ابزار کلیدی برای سلامتی خوب اعلام نمودیم، و بیست و چند سال بعد، مدارک تحقیقاتی این نظر ما را به طور مستدل به اثبات رسانیده و مورد تأیید قرار داد. و متخصصین درمان حالا دریافته اند که تمرینات منظم ورزشی یکی از کلیدهای اصلی در کسب سلامتی و حفظ تناسب اندام می باشد.

تمرینات ورزشی – یک اقدام مثبت

از تمرینات ورزشی برای شما مفید است و می تواند یک اقدام مثبت در زندگیتان محسوب شود. و به جای این که به خودتان بگویید: این یا آن را نخورا یا سیگار نکش! و خود را دستخوش هیجانات ممنوع نمایید، بگویید: ورزش بکنا آنهایی که به ورزش تمایل داشته باشند، سیگار نمی کشند، در مورد خورد و خوراک خود مراقبت می کنند و مایل می شوند بدانند چگونه استراحت نمایند. ورزش کردن می تواند یک اقدام مثبت در راه دستیابی به عادات سالم السازی دیگر باشد. تمرین منظم باید بخش منظمی از شیوه زندگی شما باشد، ورزش کردن تاثیرات زندگی کم تحرک را که ناشی از جامعه مدرن امروزی است، از بین می برد و بهره مند شدن از کل زندگی را برایتان تضمین می کند، منافع ورزش نمودن بیش از آن است که بشود در اینجا به آنها پرداخت. به هر حال در فصول بعدی این محتوا به آنها اشاره خواهد شد.

همچنین بخوانید: ماساژ تایلندی برای چه بیماری مفید است

کمی بعد در همین محتوا دستورالعملی را برای تنظیم یک برنامه شخصی ارائه خواهیم داد. البته تنظیم یک برنامه از اجرای منظم آن آسانتر است. اما اگر اجرای تمرینات ورزشی را لذت بخش بیابید، آن را اجرا خواهید نمود. در این صورت لذت بخش بودن یعنی چه؟ یعنی تمرین کردن به همراه دوستان طوری که مشتاق گرد هم آمدن با آنها بشوید و از حضور همدیگر و ورزش دسته جمعی لذت ببرید. و از این که اندام خود را موزون و متناسب می نمایید خوشحال خواهید شد. منظور از لذت بردن و مسرور بودن این نیست که دائما در حال خندیدن باشید. مردم اغلب میگوید که دونده ها را هرگز در حال خندیدن مشاهده نکرده اند یا اینکه دویدن خسته و ناراحت کننده است. اما نگاهی به دور و بر خودتان در یک تاتر یا کنسرت بیاندازید. متوجه می شوید که تعدادی از تماشاچیان ممکن است لبخند هم نزنند. آیا این عمل نشانة آن است که آنها از آن لذت نمی برند؟ نکته اساسی در اینجاست که لذت بردن و مسرور شدن به صور مختلف به وجود می آید. احساس انجام کاری مفید، قادر بودن به انجام فعالیت های زیاد، احساس پر انرژی بودن نشانه های لذت بردن و مسرور شدن است. داشتن یک زندگی پرنشاط، نفع شما در مقابل وقف زمان و تلاش در طول برنامه خصوصی ورزشی تان می باشد.

 

راه زندگی منافع ورزش نمودن

  • قلب را تقویت می کند
  • خطر امراض قلب را کاهش می دهد
  • خطر بعضی از سرطان ها را کم می کند
  • خطر ابتلا به دیابت را کم می کند
  • چربی ها را کاهش داده و ثابت نگه میدارد
  • نیروی ماهیچه ها و عضلات را بالا می برد
  • بر استحکام استخوان بندی می افزاید
  • مفاصل را نرم و روان نگه می دارد
  • استرس و کشش ماهیچه ها را کاهش می دهد
  • بر کیفیت زندگی می افزاید
  • بر کمیت زندگی می افزاید

تجربه قبلی شما از تمرینات و ورزش چیست؟

شاید تمایل منفی به سوی تمرینات ورزشی دارید. این نگرش منفی ممکن است بدون این که خودتان عامل باشید، ناشی از آموزش فعالیت های جسمانی یا تجربیات مسابقات ورزشی باشد. مثلا تجربه تنبیهات ورزشی، عدم انتخاب به موقع یا دیر انتخاب شدن به تیم اعزامی به مسابقات ورزشی، یا در اثر خطای ورزشی مورد مسخره و انتقاد قرار گرفتن موجب شده باشند که از ورزش و تمرینات ورزشی زده شده باشید.

تنبیه نمودن افراد به خاطر کم آوردن امتیاز و بدو و بایست دادن آنها یک کار کاملا اشتباه است. اجازه دادن برای مسخره یک شاگرد ناتوان در کلاس آموزش ورزش های جسمانی یک کار نابخشودنی است. پس تعجبی ندارد که خیلی ها در مسابقات ورزشی رقابتی شرکت نکنند. چه کسی دوست دارد کاری را انجام بدهد که توام با درد و رنج و تنبیه شدن و مورد تمسخر قرار گرفتن باشد؟ پر واضح است که خیلی ها نمی توانند قهرمان بشوند و یا حتی وارد یک تیم ورزشی بشوند. خوشبختانه امروزه مربیان و آموزگاران ورزشی در تنظیم برنامه های خودشان، شرایط و امکانات جسمانی شاگردان را نسبت به گذشته، بیشتر در مد نظر قرار می دهند. و حالا تمرینات معمولی برای هر شخص به طور گسترده ای مشخص گردیده و در کالج ها و دانشکده ها به عنوان عمده ترین عامل و معیار برای تعلیمات جسمانی در مدنظر قرار داده میشود.

معمولا پسران را طبق سنن مرسوم برای انجام تمرینات ورزشی تشویق می نمایند. اما اجرای تمرینات اجباری برای دختران را مدت ها بود که چندان ضروری نمی دانستند. به هر حال امروزه خانم ها نیز در ورزش های رقابتی و انواع فعالیت های بدنسازی گوناگون شرکت می کنند. و بررسی ها مشخص کرده است که خانم ها نیز درست مانند آقایان واکنش مشابهی در مقابل تمرینات شدید جسمانی از خودشان بروز می دهند و در واقع تفاوتی از هم ندارند.

کالج پزشکی ورزش، انجمن آمریکایی سلامتی، مؤسسات تمرینات جسمانی سرگرمی های ورزشی و محل های رقص و همین طور مشاورین ریاست جمهوری در امر ورزش و تناسب اندام همگی بر لزوم تمرینات منظم ورزشی برای حفظ سلامتی اتفاق نظر دارند. بدون در نظر گرفتن آموزشهای جسمانی یا ورزش هایی که قبلا انجام می دادید، این محتوا مختص شما نوشته شده است. و مقدمات لازم را برای یاری نمودن شما جهت کشف منابع جسمانی خودتان در اختیارتان قرار می دهد. بنابراین لازم نیست که حتما یک قهرمان باشید تا دارای تناسب اندام خوبی بشوید. قبلا رسم بر این بود که در مراکز ورزشی سنتی قهرمان باشید تا دارای تناسب اندام خوبی بشوید. قبلا رسم بر این بود که در مراکز ورزشی سنتی قهرمانان خارق العاده ای تربیت می نمودند تا در مسابقات شرکت نموده و افراد اکثرأ عادی از نظر جسمانی را سرگرم نمایند بدین طریق اکثریت مردم فقط به صورت نظاره گر باقی مانده و عملا در تمرینات ورزشی مشارکتی نداشتند اما خوشبختانه امروزه شاهد هستیم که مردم عادی نیز که نه قهرمان هستند و حتی در تیمی عضویت ندارند، در تمرین های ورزشی نه چندان شدید و سخت شرکت می کنند. در این صورت شما چرا باید صرفا یک تماشاگر باقی بمانید؟ شماهم عرضه و لیاقت آن را دارید که از مهارتهای جسمانی لازم برخوردار شده و از یک زندگی فعال و پرنشاط برخوردار بشوید. وقتی در اثر تمرینات منظم ورزشی و احساس این که حالا قادر هستید کارهای مفیدی را برای خودتان انجام بدهید، احساس خوشی و نشاط خواهید نمود.

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *