همه چیز درباره سلامتی و تناسب اندام که باید بدانید

by دانستنی های سلامتی in جولای 5, 2019

همه چیز درباره سلامتی و تناسب اندام که باید بدانید

کابران سایت سلامت فا درباره رازها و تکنیک های سلامتی از ما پرسیده بودند، برای شما محتوایی را از جنس نکات مهم و کلیدی سلامتی و تناسب اندام گردآوری کرده ایم.

تناسب اندام و سلامتی

این محتوا درباره شماست، محتوایی در مورد ایجاد و حفظ تناسب اندام در سطح سلامتی. به هر حال با وجود این که اکثر مردم به مفید بودن تمرینات منظم و مرتب ورزش توأم با تغذیه خوب و مناسب برای سلامتی شان واقف هستند، اما اقدام چندانی در این راستا به عمل نمی آورند.

همچنین بخوانید: معرفی ماسک های طبیعی عالی برای تقویت موهای شما

بزرگترین مانع یا بهانه پیدا نکردن فرصت است. و این مطلب اصول اولیه تمرینات ورزشی و راههای به کار بستن و تطبیق آنها با برنامه های روزانه تان را یاد می دهد طوری که کاملا جزو راه زندگی شما می گردند.

همه چیز درباره سلامتی و تناسب اندام که باید بدانید

همه چیز درباره سلامتی و تناسب اندام که باید بدانید

در این محتوا شما را با تناسب اندام چیست و چگونه است آشنا می نماییم و در فصول بعدی نه تنها چیزهایی را در  مورد تمرینات ورزشی فراخواهید گرفت بلکه درباره نحوه تنظیم یک برنامه شخصی که سالم، متناسب، مؤثر و مهم تر از همه نشاط آور باشد به شما یاد خواهند داد.

همین طور که این محتوا را می خوانید و جلو میروید، این عبارات را در ذهن خود داشته باشید.

  • در گذشته سلامتی را نبود مریضی معنی می کردند. اما امروز ما طیف گسترده تری از معانی برای سلامتی در اختیار داریم و تناسب اندام را یک ابزار اصلی برای سلامتی میدانیم.
  • یک گزارش جامع از پزشکان جراح حاکی از آن است که عدم تحرک موجب نگرانی در سطح ملی آمریکا شده و به اهمیت فعالیت جسمانی منظم و مرتب برای ارتقاع و حفظ سالم زیستن تأکید فراوان شده است.
  • سبک زندگی مدرن موجب کم تحرکی و بدی تناسب اندام می گردد، زیرا ازدیاد و پیشرفت امکانات تکنیکی موجب کاهش یا حذف بسیاری از فعالیت های جسمانی می گردند که باعث افت تناسب اندام می شوند.
  • فعالیت های روزمره امروزی چنان ساده شده اند که حتی موجب فعالیت مناسب قلب و شش ها در نزد کارگران نیز نمی شوند تا نفع جسمانی از آنها حاصل شود.
  • جوامع امروزی خصوصأ جوامع پیشرفته شروع به پی بردن به اهمیت ارتفاع سطح سلامتی افراد برده و نقشی را که تمرینات ورزشی در تکامل و حفظ عادات خوب برای تندرستی دارا می باشد دریافته اند.
  • داشتن تناسب اندام خوب یعنی در ظرفیت کامل جسمانی زیستن. و داشتن تناسب اندام نشان دهنده کار کرد مؤثر قلب و عروق، ششها و ماهیچه ها می باشد و در نتیجه موجب زندگی سالم توأم با نشاط می گردند.
  • نشانه های سلامتی و تناسب اندام خوب عبارتند از کارکرد سالم و مؤثر قلب، ریه ها و مقاومت ماهیچه‌ها، انعطاف پذیری اعضاء بدن و ترکیب آنها .
  • برای داشتن تناسب اندام باید زحمت کشید (بلی و کمی هم عرق جبین) اما این بدان معنی نیست که برای کسب و حفظ تناسب اندام باید به تمرینات طاقت فرسا روی بیاورید.
  • تمرین منظم و مرتب و نسبتا شدید برای کل بدن برای داشتن تناسب اندام و تقویت ماهیچه ها ضروری است که کلیدی برای سلامتی و سالم بودن است.

سلامتی یعنی زندگی بهتر و طولانی تر

در اکثر لغت نامه ها کلمه سلامتی را قرص و محکم و قوی بودن اوضاع کلی جسم و مغز و به دور بودن از ناخوشی و بیماری معنی نموده اند. سلامتی طیف گسترده دارد و شامل سلامتی جسمانی، فکری، عاطفی، روحی و رفتارهای اجتماعی است. بنابراین میزان سلامتی مربوط به حالات مختلف اجزاء آن است. سالم و خوب بودن حداعلای سلامتی است که در آن هر پنج تا از اجزاء به بالاترین سطح میزان خود رسیده باشند. و نقطه مقابل سالم و خوب بودن، مرگ می باشد. و همان طوری که در نمودار شماره ۱ مشخص شده، سلامتی حالات متغیری دارد که سالم بودن و مرگ در دو انتها و مقابل هم قرار دارند.

سالم بودن

 

افزايش صحت

 

حد متوسط سلامتی

با زندگی کنار آمدن

 

ناخوشی

 

مرگ

این فرصیه به عنوان رابطه سلامتی و سالم بودن شناخته می شود. میزان سالم بودن ما بر مبنای روز به روز حالات هر کدام از اعضاء بدن در سراسر زندگی در حال تغییر می باشد. سلامتی جسمانی خیلی از آمریکائیان به دلیل عادات ثانویه زندگی از اجزاء دیگر عقب می ماند. لذا در این رابطه به هم پیوسته این انسان ها از نظر سلامتی در حد متوسط هستند. متخصصین امور تندرستی در مجموع عقیده دارند که برای کسب سلامتی کامل کمی ورزش الزامی است.

همچنین بخوانید: عوارض رژیم کانادایی که بهتر است حتما بدانید

البته داشتن تناسب اندام سلامتی شما را تضمین نمی کند اما می تواند مبنای یک زندگی کامل باشد. لذا تلاشی که برای تناسب اندام به عمل می آورید، می تواند سرمایه گذاری مطمئنی برای سلامتی و نشاط آینده شما باشد. سؤالی که ممکن است از خودتان بپرسید این است: چه مقدار ورزش نیاز دارم تا شاهد سلامتی حاصله از آن باشم؟ شاید شما طولانی زیستن مد نظرتان است، تحقیقات اخیر دکتر استیون بلیر و همکارانش در مؤسسه تحقیقات روی قلب و ششها نشان می دهد که حتی کمی ورزش جلو مرگ زودرس مردم را می گیرد. تحقیقات بلير از تجزیه و تحلیل اطلاعات مربوط به ۱۰۲۲۴ مرد و ۳۱۲۰ زن که به عنوان سالم طبقه شده بودند حاصل – تناسب اندام و سلامتی – ۲۱ شده است، آنها را از روی نتایج آزمایش در روی نوار پیاده روی به پنج گروه از پایین ترین حد تناسب اندام تا تناسب اندام کامل طبقه بندی نمودند، تیم تحقیقاتی دنباله اوضاع این مردم را گرفتند تا معلوم نمایند میزان تناسب اندام آنها چه نسبتی با میزان مرگ و میر آنها دارد. و بعد از پنج سال تداوم تحقیق، میزان مرگ و میر گروه غیر فعال (پایین ترین حد تناسب اندام) سه برابر بیش از گروه فعال (بالاترین حد تناسب اندام) بود. ضمنا جالب ترین یافته ها این بود که میزان مرگ و میر گروه ۱ (غیر فعال) دو و نیم برابر بیش از گروه ۲ (آنهایی که ۳۰ دقیقه در روز پیاده روی می کردند) بود. بدین طریق تحقیقات بلیر نشان میدهد که حتی مقدار کمی ورزش در روز می تواند میزان خطر مرگ زودرس ناشی از حملات قلبی، سرطان و دیگر عوامل مرگ آفرین را کاهش بدهد.

همچنین بخوانید: علت درد استخوان ساق پا چیست؟

دکتر لئون نیز که همین تحقیقات را روی ۱۲۱۳۸ نفر مرد میانسال به عمل آورده بود به نتیجه مشابه رسید. گزارش او حاکی است که انجام ورزش در حد متوسط موجب کاهش مرگ و میر به میزان یک سوم در میان شرکت کننده ها از هر نوع عامل مرگ آور (از جمله حمله قلبی) نسبت به آنهایی که بدون تحرک بوده اند بوده است.

این تحقیقات نشان میدهد که انجام ورزش در حد کم تا متوسط می تواند موجب افزایش طول عمر شما بشود. اما آیا هدف شما این است؟ یا هدف شما زیستن در حداکثر ظرفیت تان است؟ تحقیقات کلاسیک دانشجویان پزشکی دانشگاه هاروارد روی تاثیر ورزش در روی طول عمر متمرکز شده بود و نشان داد که آنهایی که در حین ورزش ۲۰۰۰ کالری مصرف می کنند بین ۱ تا ۲ سال بیش از آن هایی که بی تحرک می نشینند عمر می کنند. البته می توان چنین نیز استدلال نمود که برای افزایش فقط یکی دو سال به عمر این تلاش فراوانی است که هزینه می شود. اما از نظر جسمانی متناسب بودن بیش از عمر طولانی داشتن ارزش دارد. آری هدف عمده این محتوا همین است. مردم برای این ورزش می کنند که دارای تناسب اندام بهتر بشونده انرژی و توان بیشتری برای انجام کارهای روزمره داشته باشند، بهتر و راحت تر بتوانند بخوابنده بتوانند از خوردن غذاهای مغذی لذت ببرند بدون اینکه نگران اضافه وزن باشند، در اوقات فراغت به ورزش دلخواه خود بپردازند و مهمتر از همه از داشتن اندامی موزون و سالم لذت ببرند.

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *